tiistai 24. heinäkuuta 2018

Vaihdevuodet TAKAISIN HELVETTIIN


Rauha-kissa tässä kanavoi tunnetilaani.


Terve taas. Palasin tämän päivityksen tekemään, jotta tiedätte, että näinkin voi käydä:
KUUMAT AALLOT ALKOIVAT UUDESTAAN.

(Paljon ennen näitä helteitä, eivät siis liity toisiinsa.)

Viime keväänä aloittamani Indivina-lääkityksen teho alkoi kolmisen kuukautta sitten vaimentua. Pikkuhiljaa tuli yöhikoilua ja aaltoja, laimeita kuitenkin. Pyysin lääkäriltä uutta reseptiä, vahvempaa annosta. Vaan kuinkas kävi - en saanut vahvempaa versiota enkä enää edes tavallistakaan, koska koko hemmetin Indivina oli loppunut koko Suomesta!

Indivinalla ei ole rinnakkaistuotetta. Se on ainoa valmiste, joka on tarkoitettu naisille, joilla on ollut vaihdevuosioireita jo vuosia ennen lääkkeen aloitusta. Sain tilalle uuden valmisteen, jota oli tarkoitus käyttää ne kuukaudet ennen kuin Indivinaa taas saisi. Olisi luullut lääkärin etsivän tilalle valmisteen joka on niin lähellä Indivinaa kuin mahdollista, eikö?

No, melko pian alkoi kipu alaselässä. Pidin sitä rasituskipuna, kun on ollut muuttoa ja muuta touhuilua. Sitten alkoi vuoto, oikein kirkasta kunnon verta, ja kova alavatsakipu. Ihan kuin menkat. Siinä sitten vedät henkeä ja kiroat ja huolestut; verenvuoto on todella huono juttu, jos viimeiset kuukautiset loppuivat seitsemän vuotta sitten JA kun käytössä on kuitenkin hormonikorvaushoito.

Siitä sitten lääkäriin, joka silmät ymmyrkäisinä ihmettelee, että mitähän tässä nyt pitäisi tehdä, voi voi...
- No jos vaikka laittaisit lähetteen Naistenklinikalle?

Rempatun Naistenklinikan päivystyksessä oli hienoa ja siistiä, ja kun hoitaja näki kehnon kuntoni, ohjasi hän minut vielä erilliseen odotushuoneeseen pötköttelemään ja toi kipulääkettä. Kauhean hyvä palvelu! Tunnin päästä pääsin lääkärin tykö.

En viitsi pitkästyttää selostamalla käyntiä sen kummemmin, mutta tutkittiin kunnolla. Labrat ja koepalat otettiin, vaikka lekurin diagnoosi olikin jo 90% valmis ultran jälkeen. Syy kipuihin ja vuotoihin oli uusi lääkkeeni, täysin vääränlainen! Minulle oli määrätty valmistetta, joka on tarkoitettu naisille, joilla vaihdevuodet ovat vasta ihan alussa. Ja sen kuuluukin aiheuttaa vuotoa! SIIS JUMALAUTA.

Nyt on käytössä sitten valmiste numero kolme. Muutaman päivän käytön jälkeen kivut ja vuoto vähenivät ja lakkasivat pian kokonaan. Mutta, mutta - kuumat aallot ovat vaan jatkaneet yltymistään! Olo alkaa olemaan sama kuin ennen lääkityksiä, tosi paskamainen ja toivoton.

Ei tässä muuta voi kuin odottaa, että sitä Indivinaa taas apteekkeihin tulisi. Eikä ole mitään takeita, että edes vahvempi Indivina enää toimisi. On tapauksia, joissa kuumat aallot ovat palanneet jäädäkseen vaikka mitä pilleriä olisi popsittu. Kertoi eräskin lääkäri.

Toisin sanoen: kärsin ensin kuusi vuotta kamalia oireita luomuna, koska rintasyöpäriskini on normaalia suurempi, sitten taivuin hormonilääkitykseen kun vakuuttivat että riski on sen arvoinen - ja nyt ollaan sitten siinä jamassa, että on SEKÄ aaltoja ETTÄ tummanpuhuva riskipilvi pään päällä.

Että kannattiko aloittaa hormonikorvaushoito?









12 kommenttia:

  1. Indivina on Orionin valmiste, sinuna soittaisin ja kyselisin keskuksen kautta ko. valmisteen tuotepäällikköä puhelimeen ja kyselisin tilanteesta ja myös siitä, onko vastaavaa valmistetta olemassa (lääkärithän eivät välttämättä tiedä, eikä Indivinan estradiolivaleraatti/medroksiprogesteroniasetaatti -kombo kuulosta mitenkään ylimaallisen harvinaisilta aineilta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin ja samalla voit kysyä, voiko valmisteen teho noin vain "heikentyä" (veikkaan että ei, vaan syy on jossain muualla).

      Poista
    2. Mitäköhän valmistetta mahdoit saada korvaamaan Indivinan? Indivinalla on kaksi sisarvalmistetta, joita määrätään myös vaihdevuosiin, ja joissa on samat vaikuttavat aineet kuin Indivinassa, mutta eri pitoisuuksina (estradiolivaleraatti/medroksiprogesteroniasetaatti). Kun Indivinan vastaavat pitoisuudet ovat (eri vahvuuksia, en tiedä, mitä sinä käytit):

      Indivina 1 mg/2,5 mg tabletit
      Indivina 1 mg/5 mg tabletit
      Indivina 2 mg/5 mg tabletit

      Ovat ne Divinalla vastaavasti(huomaa, että pakkauksessa kahdenlaisia tabletteja)
      Yksi valkoinen tabletti sisältää estradiolivaleraattia 2,0 mg.
      Yksi sininen tabletti sisältää estradiolivaleraattia 2,0 mg ja medroksiprogesteroniasetaattia 10,0 mg

      Ja Divitrenillä (sma juttu, pakkauksessa kahdenlaisia tabletteja):
      Yksi valkoinen tabletti sisältää estradiolivaleraattia 2,0 mg.
      Yksi sininen tabletti sisältää estradiolivaleraattia 2,0 mg ja medroksiprogesteroniasetaattia 20,0 mg.

      Luin Indivinan SPC:n ja näköjään annosta voidaan nostaa, ellei toivottua hyötyä ole.

      Poista
    3. Hei, ja anteeksi kamalasti kun en ole vastannut! En huomannut kommenttiasi vasta kun tänään, koska se ei tullut sähköpostiini vaikka sellainen automaattiasetus on päällä :(
      Ja näit niin paljon vaivaa vastauksesi eteen, kiitos kovasti!

      Tuskin enää näet tätä, mutta varuiksi vastaan kuitenkin, että hyvä idea, voin kysellä Orionilta onko vastaavaa valmistetta. Saatavuudesta: vielä viime kuussakaan ei apteekeissa eikä tukussa Indivinaa ollut, käyn tällä viikolla taas kyselemässä.

      Poista
    4. Korvaavaksi valmisteeksi määrättiin Femoston 2/10. Se siis sai "menkat" alkamaan. Seuraava valmiste oli Kliogest 2/1mg. Siitä ei ole aiheutunut mitään outoja oireita ja 3kk olen käyttänyt. Lääke loppui viime viikolla enkä ole saanut hankituksi lisää. Siksi mietinkin tässä, mitä tehdä - ostaako lisää Kliogestia, josta on jo viiikon tauko, vai odottaako Indivinaa. Jos jatkaisin taukoa, niin näkisin millainen olo tulee ilman mitään lääkettä. Toisaalta, en tiedä kuinka pahasti elimistö menee sekaisin...

      Joka tapauksessa kiitos kommentistasi!

      Poista
    5. Sinuna soittaisin sille Orionin vastaavalle tuotepäällikölle, hänellähän pitäisi olla tieto siitä, milloin hänen tuotettaan saa taas, tai sitten tieto siitä, millä tavoin se tuote korvataan.

      Poista
    6. No soitinkin, ja sain puolen tunnin selostuksen siitä kuinka hankala ja hidas muutosprosessi on. Jotain muutosta Indivinan ainesosiin siis tulossa. Huokailtiin myötätuntoisesti mutta mitään varmaa ei voinut luvata. Ja siis nyt ollut jo puoli vuotta loppu! Korvaavaa tuotetta ei ole.

      Poista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Hei,
    Mälsiä uutisia, mutta mukavaa että päivitit taas kuulumisia. Rauhalle terveisiä, ja pari silitystä. Kyllä se siitä. Kohta on taas pakkasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, tätäkään kommenttia en saanut sähköpostiini, en siis ole nähnyt kuin vasta nyt.
      Mutta ihan totta, kohta pakastaa. Nytkin on jo liian kylmä! Nimittäin tämä kolmas valmiste, jota olen nyt 3kk syönyt, vei taas aallot ja muut oireet mennessään! Pääsinkin siis takaisin helvetistä, ainakin toistaiseksi :) Rauha sai silityksiä ja pörisee onnessaan :)

      Poista
  4. Huhhuh, rankka tilanne! Mutta mitä sulle nyt kuuluu? Saitko toimineen hormonilääkkeen takaisin käyttöön ja tehosiko vai mikä on tilanne? Mulla hormonitasot heittelee rajusti. Kevät-talven piehtaroin hiessä, ja varasin jo ajan lääkärille, mutta oireet hävisivät ykskaks. Nyt vaihteeksi vuotoja vuotojen perään, mutta onneksi ei hikipuuskia. Voimia sulle! Sanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. (Tämän viestin sain yllättäen sähköpostiini tänään, toivottavasti toimii jatkossakin.)

      Mitäkö kuuluu, kiitos kysymästä! Paljon parempaa, itse asiassa melko oireetonta (lääke nro3 ansiosta) - on vaan niin paljon muita juttuja joista tulee erilaisia oireita, että ei ole muistanut iloita kuumien aaltojen puuttumista. Toivottavasti sullakin pysyy hikikohtaukset poissa ja loppuisivatpa vielä vuodotkin. Voimia sinnekin, eiköhän me tästä! :)

      Poista